assopolca@yahoo.it
Via Croce Valanidi ctr. Lagani I, n° 24 - 89131 Reggio Calabria (RC)

Boze Narodzenie multietniczne - Natale Multietnico

Vari
Domenica 21 Dicembre 2014
Parrocchia S. Agostino - Reggio Calabria

Tradycję Bożego Narodzenia tworzą spotkania z rodziną przy wsp�lnych stołach, zwłaszcza wigilijnym, na kt�rym nie może zabraknąć opłatka. Składanie sobie życzeń, obdarowywanie się prezentami, choinka i wsp�lne śpiewanie kolęd to kolejne aspekty, bez kt�rych większość os�b nie wyobraża sobie świąt. Dlatego rowniez w tym roku nie moglo zabraknac integracyjnego spotkania wszytkich stowarzyszen, grup dzieci i doroslych, ktorzy na co dzien spotykaja sie w parafi Sw. Agostino.

Uroczyste spotkanie rozpoczelo sie od wizualnej prezentacji problemow z jakimi spotykamy sie w zyciu codziennym, w komunikacji miedzyludzkiej, nastepnie zaprezentowaly sie wszystkie �comunit�� starajac sie jak najlepiej pokazac tradycje ze swojego kraju, poprzez tradycyjny spiew i stroje. Przedstawiciele narodowosci przygotowaly specjalne kosze z produktami spozywczymi, ktore zostaly przekazane "Centro di ascolto".

Gdy juz zaprezentowaly sie wszyskie wspolnoty, udalismy sie na wspolny poczestunek zorganizowany przy pomocy kazdej z grup . Dzieki czemu kazdy mial okazje zakosztowac specjalow swiatecznych z kazdego kranca swiata.

Boże Narodzenie to niezwykły okres dla wszystkich, bez względu na odległość, czy klimat. Wyjątkowa atmosfera towarzysząca temu świętu sprawia, że ludzie z r�żnych zakątk�w świata ulegają magicznej ekspresji. W poszczeg�lnych krajach tradycje i zwyczaje r�żnią się między sobą, jednak wszędzie Boże Narodzenie obchodzone jest uroczyście. Taka rowniez byla atmosfera obecna podczas calego spotkania.

Secondo la tradizione natalizia ci incontriamo con la famiglia intorno alla tavola bandita e dove non può mancare l'oplatek (piccola cialda bianca con raffigurazioni della Natività). Gli auguri, scambio di regali, l'albero di Natale e canti natalizi sono gli aspetti, senza i quali la maggior parte delle persone non possono immaginare il Natale. Pertanto, anche in questo anno non poteva mancare un incontro con tutte le associazioni, gruppi di bambini e adulti che ogni giorno si riuniscono nella parrocchia di S. Agostino.

La cerimonia iniziava con una presentazione visiva dei problemi che incontriamo nella vita di tutti i giorni, la comunicazione interpersonale, presentazione di tutte le comunità cercando di mostrare le migliori tradizioni del proprio paese attraverso il canto e costumi tradizionali. I rappresentanti dei singoli paesi hanno preparato appositi cestelli con i prodotti alimentari che di seguito sono stati consegnati al "Centro di ascolto".

Dopo la presentazione di tutte le comunità, siamo andati ad un rinfresco organizato e preparato con l'aiuto di ciascuno dei gruppi. Ognuno di noi ha potuto assagiare delle specialità natalizie di ogni angolo del mondo.

Natale è un momento straordinario per tutti, indipendentemente dalla distanza e del clima. L'atmosfera unica della festa rende che le persone provenienti da diverse parti del mondo creano un espressione magico. In ogni singolo paese le tradizioni e abitudini sono diverse ma ovunque il Natale si celebra solennemente. Questa atmosfera era presente durante il nostro incontro.